|
Zaterdag 2 september 2017
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst
|
|
BLIK NAAR BINNEN
|
|
Vorige maand eindigden we het verslag met de woorden:
het was een dag hard en geconcentreerd werken, maar eindresultaten zijn er nog niet. Er zal thuis nog het nodige gedaan moeten worden om volgende maand de drieluiken te kunnen tonen.
En dat is gebeurd. Iedereen heeft intensief aan het project gewerkt en nu hebben we allemaal de drieluikdoos klaar om te bekijken. Spannend en verrassend wat er bij de ‘blik naar binnen’ tevoorschijn gaat komen. |
|
|
|
Alle gemaakte ‘Blik naar Binnen’-dozen, gefotografeerd door Jan.
|
|
Er wordt heel wat gefotografeerd vandaag!
Maar het is ook zeer de moeite waard de drieluiken te vereeuwigen, want het zijn stuk voor stuk juweeltjes geworden.
Het plastic kleed op de tafel zorgt voor een extra weerspiegeling-effect!

|
|
Jan is door zijn vakantie nog niet toegekomen aan het vullen van het drieluik. De con-structie van het geheel is klaar en de bekleding van de achterkanten van de luikjes biedt een fraai aanzicht. Nu blijft het een verrassing wat er binnenin gaat komen!
Zou het iets Japans gaan worden nu het foedraal met een geisha bekleed is???
|
|
Drieluik in wording van Jan.
|
|
|
|
Bert’s ‘Blik naar Binnen’ op het waterleven.
|
|
In het middelste luik
laat Bert een bittervoornvrouwtje zien die haar eitjes afzet via haar legbuis in een zoetwatermossel, hier een schildersmossel. Deze vis heeft hij met de folie-embossing-technìek gemaakt. (Zie verslag juli 2016).
De takjes zijn van een els en een bitterzoet (dus geen echte waterplanten). Bert heeft ze gefixeerd om ze wat sterker te maken en minder gevoelig voor vraat.
Het lichtgroene marmerpapier dat hij voor de bekleding van de binnenkant van de doosjes gebruikte, geeft zeer treffend de watersfeer weer. Het foedraal is met twee kleuren papier decoratief bekleed.
Bert legt ons duidelijk en enthousiast uit hoe specifiek een bittervoorn (Rhodeus sericeus amarus) zich voortplant. Tegen de paartijd (april-juni) ontwikkelt het ♀ van de bittervoorn een lange legbuis en het ♂ een fraai baltskleed. Als het ♂ een paarlustig ♀ heeft gevonden, dan brengt hij haar naar een zoetwatermossel.
Als het vrouwtje deze dan geschikt vindt, steekt ze haar lange legbuis in de uitstroomopening van de mossel en deponeert daar enkele eitjes, die tussen de kieuwen in de mantelholte komen te liggen. Direct na de afzetting van de eitjes strooit het mannetje boven de mossel zijn hom uit, dat via het ademhalingswater eveneens naar de kieuwen gezogen wordt en daar de eitjes bevrucht.
Dit proces herhalen de vissen diverse keren en soms laat het mannetje een of meer vrouwtjes in dezelfde mossel eitjes afzetten. Tegen andere mannetjes verdedigt hij ‘zijn’ mossel fel. De larven hechten zich aan de kieuwen van de mossel om na drie weken als 9 mm grote larven via het uitstromende ademhalingswater de mossel te verlaten.
In het rechter luik zijn, behalve posthoornslakken, een schijfhoornslak en poelslakken onderin 2 leverbotslakken (Galba truncatula) te zien, die als gastheer optreden van de leverbot (Fasciola hepatica), een platworm waarvan de volwassen leverbotten in de lever en galwegen van schapen leeft. Deze volwassen leverbots produceren duizenden eitjes die via de ontlasting het lichaam verlaten. Via een tussengastheer, een zoetwaterslak, verspreiden zich honderdduizenden vrij levende larven die zich op planten aan de waterkant hechten. Grazers worden op deze manier besmet.
Waar schapen gehouden worden en de leverbotslak en leverbotworm voorkomen, kan zich na zware regenval een epidemie van de leverbotziekte ontwikkelen, doordat de slakjes zich dan over de vochtige weilanden verspreiden. Dit kan grote schade bij de schapenhouderij veroorzaken.
Hier komt de uitdrukking vandaan ‘zijn schaapjes op het droge hebben’.
In het linker luik
heeft Bert een zwanenmossel gelijmd. In Nederland komt de zwanenmossel zeer veel voor. De mannetjes laten hun sperma in grote hoeveelheden in het water los. Omdat er veel sperma wordt verspreid en omdat de vrouwtjes het water actief rond pompen, worden de eitjes (in de mantelholte) bevrucht. De eieren (het vrouwtje kan er enkele miljoenen leggen) komen snel uit, ontwikkelen na zo’n vijf dagen kleine schelpjes en nemen een parasitaire levensstijl aan. De schelpjes hebben kleine tandjes, waarmee de larven zich vasthechten aan passerende vissen, op wiens slijmlaag zij een maand lang zullen teren. Na deze maand laten de mossels los, en zullen zij de rest van hun leven doorbrengen als filtervoedende bodembewoners. De zwanenmossel is zeer gevoelig voor watervervuiling. Als de habitat van de zwanenmossel vervuild raakt, sterft vaak een groot deel van de populatie, aangezien elke gestorven mossel het water zelf sterk vervuilt, en zo de situatie verergert. Zwanenmosselen worden soms gebruikt als ‘early warning’-systeem voor verontreiniging; verhoogde sterftecijfers en veranderingen in gedrag kunnen wijzen op waterverontreiniging.
|
|
Corrie’s ‘Blik naar Binnen’ op berkenbasten.
|
|
In Corrie’s drieluik kunnen we berkenbasten en twijgjes in allerlei vormen bewonderen. Met borduursteken heeft ze de takjes op de bast bevestigd en ook de wortels van de ‘boom’ in het middelste drieluik worden verbeeld door minuscule borduursteekjes.
|
|
Foedraal van Corrie.
|
|
Jopie maakte een mooie foto van het door Corrie gemaakte foedraal dat bekleed is met bomen, gemaakt met de Werkmantechniek. Heel toepasselijk bij dit berkenbastdrieluik.
|
|
Marjolein’s 'Blik naar Binnen’ in wording.
|
|
Marjolein wil een wisselsysteem toepassen om steeds andere afbeeldingen te kunnen tonen. In de middelste doos heeft ze haar idee al uitgevoerd: een los passe-partout klemt de decoratie in de doos. Hier zien we een bijenwas-resultaat. Via een lintje kan het passe-partout uit het luik gehaald worden, zodat de foto, tekening of i.d. vervangen kan worden. Marjolein heeft alle onderdelen van deze drieluikdoos bekleed met elefantenhaut. |
|
Coby’s ‘Blik naar Binnen’ op originele marmers,
naast foedraal met marmerdecoratie in cirkel-passe-partout.
|
|
Coby lijmde delen uit marmers, gemaakt door haar schoonmoeder, in de luiken. In de zijkant van het foedraal maakte ze een cirkel-passe-partout met daarin ook een stukje marmerpapier. |
|
Coby opperde de vorige keer dat ze de openingen niet mooi vond die aan weerszijden te zien zijn als het foedraal over de dichtgevouwen drieluikdozen geschoven is, zoals duidelijk te zien op de foto hieronder.
Ze wilde daar een andere oplossing voor bedenken, zodat er een geheel gesloten onderkant zou ontstaan.
|
|
De bodemplaat dekt de opening van het foedraal niet af,
zodat er links en rechts kleine openingen te zien zijn.
|
|
Dus zocht zij naar een oplossing voor deze constructie. En daarin is ze succesvol geslaagd bij het maken van de tweede drieluikdoos. Het middelste stuk van de bodemplaat maakte ze even lang als de opening van het foedraal en de linker en rechter bodemplaat kortte zij iets in. Als nu het foedraal over de dichtgevouwen drieluiken geschoven wordt, is het foedraal aan de onderkant geheel afgesloten, zoals te zien op onderstaande foto's.
|
|
|
|
Links:
Het foedraal zakt exact op de bodemplaat.
Rechts:
De bodemplaat dekt de opening van het foedraal aan de onderkant van de doos
helemaal af.
|
|
|
|
Coby’s ‘Blik naar Binnen’ op sierpapier, met de nieuwe constructie.
Coby heeft dit drieluik als cadeau gemaakt, zodat de ontvanger zelf een inhoud kan plaatsen.
|
|
Fem’s ‘Blik naar Binnen’ op herinneringen
aan geboortekaartjes en knutsels van haar drie kinderen.
|
|
Ook Fem is door Coby’s opmerking aan het experimenteren gegaan om een oplossing te bedenken voor het vermijden van de openingen als het foedraal het drieluik afsluit. Ze heeft exact dezelfde constructie bedacht als Coby en die toegepast in haar onderstaande kikkerdrieluik.
Het foedraal is bekleed met een kikkerstof.
|
|
Fem’s ‘Blik naar Binnen’ op kikkers uit haar omvangrijke verzameling, gefotografeerd door Jopie.
|
|
De onderkant van de dozen van Fem.
Links is te zien dat er openingen boven en onder zijn
als het foedraal over de dozen is geschoven.
Rechts is de foedraalopening geheel afgedekt.
|
|
Jopie heeft onlangs met de Werkmantechniek prachtige platen gemaakt van de verschillende jaargetijden. Delen uit die prints sneed ze passend voor deze drie luiken en zo stralen nu zomer, herfst en winter ons tegemoet.
|
|
Jopie’s ‘Blik naar Binnen’ op jaargetijden.
|

Het foedraal heeft ze met beige linnen en een reep blauw gekleurd papier bekleed.
|
Ik heb het drieluik gebruikt om de voor- en achterkant van de ‘sand dollar’ te laten zien. In het middelste luik staat een boekje dat ik gemaakt heb over het leven van de sand dollar, een soort zee-egel.
Deze schalen heb ik in 1985 op het strand van het Ocracoke eiland in North Carolina gevonden.
Er is een legende aan deze sand dollars verbonden zoals te lezen in onderstaand gedicht..
Het foedraal heb ik evenals de doosjes bekleed met blauw papier.
De tekst is op het papier gedrukt met witte folie, voordat het papier op het foedraal gelijmd werd.
|
Foedraal van Ine's drieluik.
|
|
Ine’s ‘Blik naar Binnen’ op de Sand Dollar.
|
The legend of the Sand dollar
That I would like to tell
Of the birth and death of Jesus Christ
Found in this lowly shell.
If you will examine closely,
You’ll see that you find here
Four nail holes and a fifth one
Made by a Roman’s spear.
On one side the Easter Lily,
It’s center is the star
That appeared unto the shepherds
And led them from afar.
|
The Christmas Poinsettia
Etched on the other side
Reminds us of His birthday,
Our joyous Christmas tide.
Now break the center open
And here you will release
The five white doves awaiting
To spread good will and peace.
This simple little symbol,
Christ left for you and me.
|
|
ALTERNATIEVE JAPANSE BINDING
|
Jopie heeft een alternatieve Japanse binding gemaakt voor het Meermanno- verslag. Alternatief, omdat ze alleen op de platten de Japanse ‘snake eyes’ borduurde. De steken lopen dus ook niet door over de rug.
Zie voor de werkwijze van deze steek:
(beccamakingfaces.com/2012/01/11/japanese-stab-binding-tutorial-snake-eyes)
Deze steek gebruikte Jopie omdat ze hem ook symbolisch vond staan voor alles wat in Meermanno te zien is.
Aangezien ze met de Dremel niet door alle lagen papier kon boren, lijmde ze de rug van die stapel papier. Daarna bekleedde zij de rug met een ‘koker’ van rood papier, die ook kop en staart van het boekblok afdekt.
Voor- en achterplat heeft ze, nadat het borduurwerk klaar was, op het boekblok gelijmd.
Het logo van Meermanno, de twee gekleurde letters ‘M’ verfde zij in de juiste kleuren: rood en zwart, om ze vervolgens als reliëf op het voorplat te plakken.
|

Meermanno-verslag in alternatieve Japanse binding van Jopie.
|
LEPORELLO MET GEDICHT EN SJABLOONAFDRUKKEN
|
Jopie heeft de strofen van De Oude Appelboom, het gedicht van Jacob Allegro (1943-2011) geïllustreerd met prachtige toepasselijke prenten die ze sjabloneerde met de Werkmantechniek. Prenten en strofen verwerkte ze daarna in een leporello. Ook het linnen van de band illustreerde ze met de sjabloondruk.
Resultaat is een prachtig boekwerk waar Allegro terecht trots op zou zijn geweest.
|
|
Leporello ontworpen door Jopie.
|
Oude Appelboom
De boom werd oud en begon te hellen
Aan zijn takken kon je blaadjes tellen
Het leek of zijn tijd nu was gekomen
Want ook tijd verstrijkt voor oude bomen
Wel langzamer dan toen hij jong was
- Met trotse kroon stond tussen groen gewas -
En nog rechtstaand de seizoenen kleurde
Met wild-paars waar heel de tuin naar geurde
Of met vermoeid-bruin van ‘t laatste seizoen
Als alles d’adem inhoudt voor ‘t nieuwe groen
Maar eerst komt nog de sneeuw hem bedekken
Hij vult teder al die lege plekken
Verhult stil de halfvergane resten
Van blaad’ren en verlaten vogelnesten
Diep moest hij zich in de aarde wringen
Om zo naar de hemel te dringen
Zijn takken beschrijven nu de luchten
Daar schrijft hij zijn niet verwoorde zuchten
Ieder jaar vindt men aan hem minder groen
Streven naar het hogere wordt zijn doem
|
Stram begint hij naar voren te leunen
Zijn takken zwiepen, buigen en kreunen
De grond is voor hen van geen waarde
Zij leven van lucht, niet van aarde.
Nu komen ze, met bijlen en zagen,
Takken worden er ‘t eerst afgeslagen
Met die kroon verliest hij zijn gedaante
Over blijft een kaal zwart-bruin geraamte
Door de tuin verspreid ligt hij in stukken
Aan ‘t kale torso staan ze te rukken
Zijn wortels gaan zij met bijlen te lijf
Hij blijft staan, scheef, onaangedaan en stijf
Zij ontmantelden zijn ingewanden
Waar hij, als boom, zijn voedsel verbrandde
Langzaam viel deze kathedraal van hout
Hortend tegen de grond, vruchtloos en oud
Over bleef het grote gat in de grond
Als een nooit meer te genezen wond.
Jacob Allegro
|
|
ONION BINDING
|
© elbel-libro.com
|
De Onion-binding is ontwikkeld is door Benjamin Elbel, professioneel boekbinder in Amsterdam en samen met Kieke Schaaper eigenaar van de ‘Elbel Libro boekbinderij’. Deze bindwijze geeft een zeer decoratief aanzien in de rug van het boek als schillen van een ui.
De binding is te leren via een cursus bij Benjamin Elbel, maar ook via de handleiding die hij geschreven heeft en die te bestellen is via zijn website https://www.elbel-libro.com
Benjamin raadt deze bindwijze aan met de woorden:
Learn the complex sequence of scores, folds and gluings involved in the amazing onion skin
binding, a structure that grows from the inside to the outside, gradually incorporating the single
sheets into a continuous stub.
Het leek ons een geweldige uitdaging om deze bindwijze toe te passen, dus hebben we eerst het benodigde materiaal op maat gesneden om nu samen de diverse stappen uit te voeren.
Het naaien van het katern samen met de gekleurde bladen die de uienschillen gaan vormen is geen probleem, maar het vouwen en terugvouwen van de ‘schillen’ des te meer.
|
Naaien van het katern met de gekleurde ‘uienschillen’ eromheen en afhechten van de naaidraad.
|
We dachten het hele boekje in een middag wel klaar te hebben, maar dat viel behoorlijk tegen.
Het vormen van de vele lagen uienschillen in de rug om een dikte te krijgen gelijk aan dikte katern en borden vergde zeer veel tijd en precies werken. Niet gek dat er veel gezucht zo links en rechts te horen was! Bovendien is het de bedoeling dat de uienschillen kaarsrecht in eenhalve cirkel op de katernrug komen te liggen en dat vereist een zeer nauwkeurig vouwen.
Dus ontstonden er hier en daar best grillige uien!
|
Bekijken of de halve ui-cirkel al dik genoeg is t.o.v. katern en borden.
|
Oefening baart kunst, dus na nog een paar Onion-bindingen zullen beslist perfecte ‘uien’ ontstaan! |
|
|